Ovaj sajt koristi kolačiće. Kolačići se koriste za analizu i unapređenje korisničkog iskustva i pomažu nam da se ova web lokacija poboljša. Politika o kolačićima.

Razvoj B2B usluge u Srbiji

Dok s jedne strane deluje kao da nekakve forme “business to business” usluga postoje u već vekovima, s druge moramo priznati da je pravi oblik, definiciju i svrhu dobila tek sa pojavom Interneta. To znači B2B je u svetu prisutan jos od 90-ih godina XX veka.

Jedan od pionira u ovoj oblasti je General Electric. Pored njih, na pojavu B2B usluge na svetskom tržistu značajno su uticali Dell, FedEx i Cisco. Zahvaljujući B2B poslovanju, čak i kompanije koje su krenule od nule, poput Amazona, Yahoo i Google, danas uspevaju da ostvare milionski profit.

U Srbiji, B2B je počeo da se ustaljuje početkom 2000-ih, kada su veće kompanije počele da nude ovaj tip usluga. Zapravo, firma koja je pokrenula e-commerce u Srbiji je bila Astra banka, koja je prva omogućila novčane transakcije preko Interneta. Potom, 2007. Banca Intesa se odvažila da se udruži sa Telenorom i tako učinila svoje usluge lako i brzo dostupnim.

Jedan od primera koji danas uspešno posluju zahvaljujući B2B jeste Soko Štark, koji je uspostavio saradnju sa Transpotspeadom kako bi potrebne sirovine i proizvodi lakše prolazili proces carinjenja. Merkator S takođe na ovaj način posluje sa svojim dobavljačima i distributerima.

B2B u Srbiji i socijalne mreže

U prvoj dekadi 2000-ih, statistički podaci su svedočili u korist B2C(business to consumer). Jedna od takvih statistika iz 2009. godine pokazuje da je internet prodaja u Srbiji na samom početku bila uglavnom B2C usmerenja - čak 75% internet kupaca bili su fizička lica.

Ipak, kako su socijalne mreže počele da uzimaju maha, stvorile su se brojne mogućnosti da B2B dopre do veće publike. Danas, brojne firme su spremne da uspostave saradnju i na taj način pokrenu trgovinu. Iako su uglavnom u pitanju strane kompanije, sve češće imamo priliku da vidimo i naše privatne biznise kako se udružuju sa drugim firmama da bi poboljšali svoje poslovanje.

Mnogi od njih će koristiti Instagram, Fejsbuk, pa čak i Twitter, da bi doprli kako do potrošača tako i do mogućih poslovnih partnera. Socijalne mreže su se već pokazale kao odlično oruđe za marketing uopšte, pa nije neobično što su svoju službu našle i u okviru B2B. Zahvaljujući njima, većina biznisa uspeva da izgradi brend.

Kako marketing utiče na razvoj B2B?

Svaki tip modernog poslovanja zahteva neku vrstu onlajn marketinga. Kada prebacujete svoj biznis u digitalnu formu ovo je jedan od ključnih faktora za progres. Uzmite u obzir da 4.1 milijarda ljudi na planeti jesu korisnici Interneta. Sada informacija da su mnogi biznisi zgrnuli milione u trenutku kada su se uključili u elektronsko poslovanje postaje sasvim logična, zar ne?

B2B marketing se pre svega oslanja na činjenicu da poslovnim svetom danas zapravo vladaju milenijalci, odnosno ljudi starosti između 26 i 35 godina. Ovo se potvrdilo kao tačno kako na globalnom nivou, tako i u Srbiji. Kako su u pitanju generacije koje svesno učestvuju u tehnološkom napretku, izvesno je da će vrlo uskoro gotovo svi segmenti poslovanja biti prebačeni onlajn.

Kao što smo pomenuli, u izgradnji brenda veliku ulogu igraju društvene mreže. Ipak, kada učvrstite svoje poslovanje, primat preuzima content marketing. Ova oblast takođe tek hvata zalet u našoj zemlji.

Šta možemo očekivati u budućnosti?

Budućnost je, kako možete zaključiti svakako na strani B2B. Kako većina nas dobar deo vremena provodi na Internetu, on jeste plodno tle za razvoj različitih vrsta poslovanja i ostvarivanje ozbiljnijih i profitabilnijih saradnji.

newsleter icon envelope