Ovaj sajt koristi kolačiće. Kolačići se koriste za analizu i unapređenje korisničkog iskustva i pomažu nam da se ova web lokacija poboljša. Politika o kolačićima.
Ekspanzija Interneta dovela je do toga da trgovina nađe svoje mesto na mreži i na taj način učini određene proizvode još pristupačnijim. Ipak, mnogi potrošači, kao i trgovci, nisu upoznati sa regulativama koje prate ovaj vid prodaje.
Ako se upuštate u e-trgovinu, morate razumeti da su pravila ista i u fizičkoj i u internet prodavnici. U osnovi, zadatak e-prodavnice je da svojim kupcima pruži iste mogućnosti i ista prava koja će dobiti i kada kupovinu vrše u realnoj prodavnici.
Takođe, pored standardnih, zakon od internet prodavnica očekuje i neke dodatne obaveze. Kao prvo, potrebno je da kupci dobiju sve važne podatke kako o prodavnici i proizvodima tako i o svojim pravima. To, pre svega, znači da će uslovi poslovanja biti transparentni. Na primer, kupac treba da ima jasan uvid u to kako može izvršiti kupovinu, da li propisana cena uključuje trošak dostave i PDV, da li može zameniti ili vratiti proizvod, itd. Ovaj segment poslovanja treba da bude detaljno uređen kako bi se izbegle neprijatnosti ili ozbiljnije povrede prava potrošača.
Da biste razumeli sta se konkretno očekuje od e-prodavnice, s jedne strane, i kupaca sa druge, navešćemo nekoliko važnih detalja iz Zakona o zaštiti potrošača.
Posebno treba obratiti pažnju na to da zakon očekuje od trgovca apsolutno transparentnu ponudu i da se svaka vrsta obmane strogo kažnjava. Zbog prirode e-prodavnica, otvara se prostor za nepoštovanje prava potrošača, pa je važno da imate uvid i u Zakon o elektronskoj trgovini.
Ukoliko ste upućeni u način funkcionisanja e-trgovine, verovatno znate da je Ministarstvo trgovine u februaru prošle godine usvojilo novi nacrt Zakona o trgovini. U okviru ovog zakona data je jasna definicija elektronske platforme i elektronske prodavnice.
Jednostavno rečeno, elektronska prodavnica je jedan vid B2C poslovanja - potrošač posluje direktno sa trgovcem, koji mu dostavlja svoj proizvod iz magacina. Elektronska platforma je, s druge strane, posrednik između trgovca i kupca. Konkretno, ove dve stranke su u ugovornom odnosu, ali se naručivanje, naplata i isporuka vrše putem e-platforme. Dakle, u pitanju je oblik B2B poslovanja.
Za oba vida trgovine važi isto što i za fizičke prodavnice - transparentnost svih podataka. Ipak, nacrt zakona propisuje da je obaveza e-trgovine da istakne ne samo cene proizvoda u određenom obliku, već i one cene koje bi isti imao i kada bi ga prodavali u drugim mernim jedinicama (kilogram, metar, litar…). Na ovaj način, potrošači mogu da uporede cenu za različite veličine robe i samim tim dobiju jasniji uvid u proizvod koji kupuju.
Važno je napomenuti da, ako trgovac pokuša da sakrije neophodna obaveštenja od potrošača, predviđene kazne su u rasponu od 300.000 do 2.000.000 dinara.
Dakle, da bi vaš e-commerce funkcionisao u skladu sa zakonom, morate poštovati sledeće:
Nepoštovanje regulativa, kao što možete zaključiti, ima za rezultat ozbiljne sudske kazne i može vrlo nepovoljno uticati na vaš biznis. S druge strane, ukoliko poštujete ono što se od vas očekuje, izgradićete reputaciju uspešnog e-biznisa i steći stalne kupce.